תקלה ברשת אלחוטית
תקלות ברשת אלחוטית – איך מתמודדים איתן?
טופס מהיר להזמנת טכנאי
מה זה בכלל WiFi?
ברמה הבסיסית, WiFi הוא דרך להביא אינטרנט בפס רחב למכשיר באמצעות משדרים אלחוטיים ואותות רדיו. ברגע שמשדר מקבל נתונים מהאינטרנט, הוא ממיר את הנתונים לאות רדיו שיכולים להתקבל ולקרוא על ידי מכשירים המאפשרים WiFi. לאחר מכן מוחלף מידע בין המשדר למכשיר.
קצת היסטוריה...
הרשת האלחוטית הוצאה לשימוש צרכני בשנת 1997 (לא ייאמן אה?) והייתה בשימוש עיקרי למשרדים וחברות גדולות,
בשנת 1999 הוצאה הרשת האלחוטית לשימוש הציבור הרחב, שימוש ביתי ופרטי.
הוקמה ועדה בשם 802.11. שהובילה ליצירת IEEE802.11 המתייחס לקבוצת סטנדרטים המגדירים תקשורת לרשתות רשת אלחוטיות מקומיות (WLAN). בעקבות זאת הוקם מפרט בסיסי ל- WiFi המאפשר העברת נתונים באופן אלחוטי בין מכשירים. זה עורר התפתחות בציוד אבטיפוס (נתבים) כדי לעמוד בתקן IEEE802.11.
מאז התפתחו רשתות חזקות יותר בתדרים של 2.4Ghz ומאוחר יותר גם בתדר של 5Ghz שמשמש אותנו עד היום, והוא כיום התדר האלחוטי המהיר ביותר.
הרשת האלחוטית גם משמשת בסיס ל”אינטרנט של הדברים” (IOT) שהיום זו המילה האחרונה בחיבור לרשת של אובייקטים שונים ומכשירים שונים בבית ובתעשייה.
בימים אלו ממש נחתמים בארץ חוזים ומכרזים לפריסת רשת 5G של הרשתות הסלולאריות, שתהיה במהירות של עד 10Gbps ותהיה מתחרה רצינית לרשתות האלחוטיות הקיימות כיום.
הרשת האלחוטית ואנחנו
הרשת האלחוטית הפכה בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מחיינו, אנו נתקלים בה בכל מקום אפשרי, והיא שולטת בהרבה יותר דברים ממה שאנחנו מתארים לעצמנו.
יש סיכוי של 70% שממש הרגע אתם מחוברים לרשת אלחוטית וקוראים את הכתבה הזו.
רשת אלחוטית ומחשב נייד הינם שילוב מנצח ותמיד היו כלי עבודה חשוב, גם בבית ובמיוחד במשרד.
היתרונות של הרשת האלחוטית הן:
- ניתן להתחבר אליה בקלות מכל מכשיר המכיל מתאם רשת אלחוטית
- החיבור אליה לא דורש ציוד מורכב, כבלים והגדרות מסובכות
- מאפשרת ניידות ברחבי איזורים שלא ניתן להתחבר בהם לאינטרנט בצורה קווית
- ניתן לחבר אליה מספר רב מאד של מכשירים בו זמנית
- החיבור אליה מהיר בתדרים של 2.4Ghz או מהיר מאד בתדר 5Ghz
- ניתן לעבוד בעזרתה גם באוטובוס ברכבת ובמקומות ציבוריים
אז אם הרשת האלחוטית הפכה להיות חלק כל כך חשוב ובלתי נפרד מחיינו, איך ניתן להתמודד עם תקלות?
מאד פשוט, במאמר זה נפרט מספר תקלות נפוצות ואיך להתמודד איתן.
למרות שיש מספר תקלות שנוכל להתמודד איתן לבד, יש יתרון גדול בהזמנת טכנאי מחשבים מקצועי או לקיחת מחשב לתיקון מחשבים ניידים במעבדה, היתרון הוא שאתם יודעים שהמחשב לא ייהרס יותר ממה שהוא עכשיו, ולא יתווספו תקלות.
כי ברגע שטכנאי מחשבים מקצועי מטפל בתקלה, הוא לא נעזר רק בידע שלו אלא גם בניסיון שלו. יש תקלות שלא מלמדים במכללות וקורסים של טכנאי מחשבים לא יעזרו הרבה בשטח.
בשל הידע הרב והמוקדם שיש לו, טכנאי מחשבים ורשתות מקצועי ידע לבודד את התקלה ולאתר את המקור שלה בזריזות ולא ללכת ולחפש כמה שעות מאיפה זה הגיע ואיך ניתן לפתור.
רשת אלחוטית לא מתחברת
הדלקתם את המחשב, ואתם רוצים להשתמש באינטרנט – ופתאום אתם שמים לב שיש איקס אדום על הרשת האלחוטית, או פשוט לא רואים רשתות אלחוטיות זמינות.
נתחיל בפתרון הפשוט ועד המורכב ביותר, שבו אולי כדאי גם להתייעץ או להזמין טכנאי מחשבים מקצועי
אז איך נפתור את זה?
קודם כל:
- בכל שאר התקלות כאן בצעו קודם את הצעד הבא: כבו את המחשב והדליקו מחדש, כבו את הראוטר והדליקו מחדש (תתפלאו כמה פעמים זה פותר את הבעיה)
- תקלה בראוטר – בידקו שהראוטר אליו אתם מנסים להתחבר דולק ומסונכרן (סנכרון קיים רק בראוטרים של בזק) ויש חיבור תקין לאינטרנט – כדי לבדוק אם קיים אינטרנט בראוטר, הדבר הכי פשוט הוא להסתכל עליו, ולראות אם יש נורת אינטרנט דולקת. לרוב זו תהיה נורה עם סמל של כדור הארץ, גלובוס, או i. במידה וראיתם שאין – כנראה שהבעיה היא רחבה יותר ולא נוגעת רק לרשת האלחוטית ובמקרה הזה תצטרכו קודם לדאוג לאינטרנט קווי תקין.
במידה וראיתם שהחיבור תקין – חברו לראוטר מחשב נייד או נייח בעזרת כבל רשת (RJ-45) ובידקו האם יש אינטרנט.
יש אינטרנט? מצויין! עכשיו ניגש לבדוק מה הסיבה שאנו לא מצליחים להתחבר לרשת האלחוטית.
- רואים רשתות אחרות אך לא רואים את הרשת שלכם ברשימת הרשתות האלחוטיות – פתחו את “הצגת רשתות אלחוטיות זמינות” משורת המשימות. (הסמל של רשת אלחוטית ממנו אתם בוחרים לאיזו רשת להתחבר) לא רואים את הרשת שלכם? בידקו האם נורת WiFi על הראוטר דולקת. נורת הרשת האלחוטית היא נורה עם סמל כזה ברוב המקרים: אם היא לא דולקת, חפשו את כפתור הרשת האלחוטית על גבי הראוטר ולחצו עליו. נורית WifI תהבהב לכמה שניות ואז תדלוק באופן רציף.
- רשת אלחוטית מאובטחת – לעתים לא תצליחו להתחבר לרשת כי הצפנת הרשת האלחוטית גבוהה מדי למתאם הרשת האלחוטי של המכשיר ממנו אתם מנסים להתחבר. הכנסו לממשק הראוטר והסירו את הצפנת הרשת. (רשת אלחוטית–>אבטחה) אם הצלחתם להתחבר, נסו להוריד את רמת הצפנת הרשת כדי שתתאים למכשיר שלכם.
- אם אתם מנסים להתחבר ממחשב נייד ולא רואים רשתות בכלל – ייתכן ומתאם הרשת לא פעיל. לחצו על כפתור FN+F5 או FN וכפתור אחר אשר מפעיל את הרשת האחוטית. ישנם גם מחשבים ניידים שבהם יש כפתור ייעוד לכיבוי והדלקה של מתאם הרשת האלחוטית. חפשו אותו בצידי המחשב והעבירו למצב ON
- מתאם רשת לא זמין – בוינדוס 7: הכנסו ל”מרכז הרשת והשיתוף” —> “שנה הגדרות מתאם” —> לחיצה ימנית על מתאם הרשת שלכם, ובחירה ב”הפוך ללא זמין” המתנה של מספר שנית ואז שוב לחיצה ימנית ובחירה ב”הפוך לזמין”. בוינדוס 10: “פתח הגדרות רשת ואינטרנט”–>”רשת”–>”הגדרות מתאם”
- הפעלת שירות רשת אלחוטית – לחצו על מקש Windows במקלדת ועל האות R ובתיבה שתפתח כיתבו את הפקודה: services.msc ולחצו אנטר.
זה יפתח את חלון ה”שירותים” של מערכת ההפעלה. חפשו שם את השירות WLAN AutoConfig לחיצה על קליק ימני ו”מאפיינים”
לאחר שבחרתם ב”מאפיינים” ייפתח חלון ובו הגדרות השירות.
לחצו על “הפעל” (או Start) והמתינו כמה שניות להפעלת השירות. לחצו על “אישור” ובידקו אם האינטרנט עובד.
איך היה נראה יום בחיינו ללא רשת אלחוטית?
ניתוקים ברשת האלחוטית
ניתוקים ברשת האלחוטית היא תקלה מורכבת יחסית, שיכולה לנבוע מכרטיס רשת תקול וכלה בתקלות שנגרמות מהפרעות של רשתות אלחוטיות או אותות רדיו אחרים באיזור הרשת.
אז איך נפתור את זה?
קודם כל:
- האם הניתוקים קיימים גם בחיבור של המחשב לכבל רשת – אם כן – בצעו איפוס לראוטר והגדרה מחדש (שימו לב! יש צורך בשם המשתמש והסיסמא שלכם לחיבור לספק האינטרנט שלכם) אם התקלות נמשכות בחיבור בכבל ואיפוס לא עוזר – צרו קשר עם ספק האינטרנט שלכם.
- הסרת דרייבר – בצעו הסרה של דרייבר (תוכנת מנהל ההתקן) כרטיס הרשת שלכם, והפעילו מחדש את המחשב. הפעלה מחדש תתקין שוב את הדרייבר.
- התקרבו לראוטר – בדקו האם הניתוקים נובעים ממרחק רב או מחסומים בדרך לראוטר.
- שינוי ערוץ שידור אלחוטי – הכנסו לממשק הנתב, להגדרות הרשת האלחוטית ונסו לשנות את ערוץ השידור עליו עובדת הרשת האלחוטית שלכם. יש בחירה מתוך מספר רב של ערוצים, לדוגמא ערוץ 5 ערוץ 7 או 11
- ניתוק מכשירים אחרים ברשת – נתקו מכשירים אחרים שמחוברים לרשת האלחוטית ונסו להתחבר רק עם מכשיר אחד, ייתכן ויש תקלה במכשיר מסויים שמחובר לרשת אשר משפיע על כל הגלישה ברשת האלחוטית.
- ניתוק מכשירים אלחוטיים אחרים בבית – טלפון אלחוטי, משדרי רדיו שונים, וכל מכשיר אחר שפועל ע”י חיבור בצורה אלחוטית (גלי רדיו, לא בלוטות’) יכול לגרום להפרעות בשידור וקליטה של רשת אלחוטית. נסו לנתק לדוגמא את כל מכשירי הטלפון האלחוטיים בבית ולבדוק למשך פרק זמן מסוים האם הניתוקים ממשיכים.
- בידקו גלישה ממחשב אחר בחיבור אלחוטי – האם הניתוקים מתרחשים גם שם? אם כן – רוב הסיכויים שהבעיה היא בראוטר עצמו ולא במחשב או ההתקן. בצעו איפוס לראוטר שלכם. לכל ראוטר יש אפשרויות איפוס אחרות. התייעצו עם אתר היצרן של הראוטר שלכם להוראות איפוס. אם לא – התקלה היא במחשב שלכם ויש לבדוק את דרייבר כרטיס הרשת או תוכנה שרצה ברקע ומפריעה לגלישה (כמו אנטיוירוס, חומת אש וכיוצ”ב)
- הגדלת כיסוי הרשת – לפעמים ניתוקים נגרמים פשוט ממחסומים בדרך אל הראוטר שלכם, תוכלו לפתור זאת על ידי רכישת מגדיל טווח. רכשו מגדיל טווח רשת אלחוטית לשם הגדלת והרחבת איזור הקליטה של הרשת האלחוטית שלכם
- גלישה מדפדפן אחר – לפעמים הבעיה היא בעיית תוכנה, במידה ומעבר לגלישה בדפדפן אחר פותרת את הבעיה. הסירו והתקינו מחדש את הדפדפן שלכם.
איטיות בגלישה ברשת אלחוטית
איטיות ברשת אלחוטית יכולה לנבוע ממספר רב של גורמים, החל במחשב עם כרטיס רשת לא תקין וכלה בתוכנת אנטיוירוס שמונעת גלישה תקינה.
קחו בחשבון שמהירות הגלישה ברשת האלחוטית ברוב המקרים תהיה איטית הרבה יותר מחיבור המחשב בכבל.
במקרים הללו נבדוק את הדברים הבאים:
- תוכנת אנטיוירוס – חפשו את סמל תוכנת האנטיוירוס שלכם בשורת המשימות לחצו עליה לחיצה ימנית ובחרו ב”נטרול” לזמן מסויים. 10 דקות או יותר. ובידקו האם אתם עדיין חווים ניתוקים.
- מחשב אחר ברשת משתמש ברוחב פס גדול – נתקו את כל המחשבים והמכשירים האחרים מהרשת האלחוטית, כולל סטרימר או ממיר של הוט או יס שעובד על רשת אלחוטית או טלוויזיה שמחוברת בצורה אלחוטית לרשת.
- גלישה מדפדפן אחר – לפעמים בעיית האיטיות היא בעיית תוכנה, במידה ומעבר לגלישה בדפדפן אחר פותרת את הבעיה. הסירו והתקינו מחדש את הדפדפן שלכם.
- כיבוי תוכנות שיתוף וסנכרון קבצים – כבו את כל תוכנות שיתוף וסנכרון הקבצים במחשב: utorrent, google drive, dropbox, onedrive
- שינוי ערוץ שידור אלחוטי – הכנסו לממשק הנתב, להגדרות הרשת האלחוטית ונסו לשנות את ערוץ השידור עליו עובדת הרשת האלחוטית שלכם. יש בחירה מתוך מספר רב של ערוצים, לדוגמא ערוץ 5 ערוץ 7 או 11
- התקרבו לראוטר – בדקו האם הניתוקים נובעים ממרחק רב או מחסומים בדרך לראוטר.
- הגדלת כיסוי הרשת – אם הבעיה נובעת מכיסוי בעייתי של הרשת האלחוטית באיזור שלכם, תוכלו להשתמש גם במגדיל טווח רשת אלחוטית לשם הגדלת והרחבת איזור הקליטה של הרשת האלחוטית שלכם
עובדות נוספות על רשתות אלחוטיות
- רכשו מתאם רשת אלחוטי מהיר – קיימים היום מתאמי רשת אלחוטיים בתקן n אשר מגיעים למהירות שידור וקליטה של 2400mbps אבל לשימוש ביתי יום יומי מספיק לכם מתאם במהירות של mbps300 עד 600mbps
- הגדלת כיסוי הרשת – תוכלו להשתמש גם במגדיל טווח רשת אלחוטית לשם הגדלת והרחבת איזור הקליטה של הרשת האלחוטית שלכם
- נקודה חמה – אם הגעתם למקום בו אין רשת אלחוטית ואתם חייבים להתחבר עם המחשב הנייד שלכם לרשת, תוכלו להפעיל “נקודה חמה” Hot Spot במכשיר הסלולארי שלכם וכך לפתור את בעיית זמינות הרשת. לכל מכשיר יש את ההגדרות המיוחדות לו בכדי להפעיל נקודה חמה.
תגובה אחת
מאמר מצויין תודה!!! וגם מצחיק 🙂